کد مطلب:193271 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:41

اسماعیل در سخن خدا: «و در این کتاب (آسمانی) از اسماعیل (نیز) یاد...» کیست ؟
برید عجلی گوید: به امام صادق - علیه السلام - عرض كردم: ای پسر رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم -؛ مرا از اسماعیلی كه خدا از او در كتاب خود (قرآن) یاد كرده است آنجا كه فرموده است: (و اذكر فی الكتاب اسماعیل انه كان صادق الوعد)؟ [1] «و در این كتاب (آسمانی) از اسماعیل (نیز) یاد كن، كه او در وعده هایش صادق و رسول و پیامبری (بزرگ) بود» آگاه فرما.

آیا اسماعیل بن ابراهیم (خلیل الرحمان) - علیهماالسلام - است، زیرا مردم چنین ادعا می كنند.

حضرت صادق - علیه السلام - فرمود: اسماعیل پیش از حضرت ابراهیم در گذشت، و ابراهیم حجت حاضر خدا و صاحب شریعت بود پس اسماعیل دیگر برای چه كسی فرستاده شد؟

عرض كردم: پس كیست فدایت شوم؟

فرمود: او اسماعیل فرزند حزقیل - علیه السلام - بود، كه خداوند او را به سوی قومش فرستاد او را تكذیب نمودند، و كشتند و پوست صورت او را كندند، و لذا خداوند بر آنها غضب نمود، و فرشته ای به نام سطاطائیل كه مأمور عذاب بود نزد وی فرستاد، آن فرشته به اسماعیل گفت: ای اسماعیل؛ من سطاطائیل مأمور عذاب



[ صفحه 307]



هستم، پروردگارت عزت مرا به نزد تو فرستاد تا اینكه قوم ستمگر تو را به سخت ترین انواع عذاب به شكلی كه تو بخواهی عذاب كنم.

حضرت اسماعیل فرمود: نیازی به تو در این زمینه ندارم ای سطاطائیل.

خداوند به او وحی نمود: پس نیاز تو چیست ای اسماعیل؟

حضرت اسماعیل فرمود: ای پروردگار من؛ تو (از انسانها) پیمان گرفتی برای خود كه اقرار به ربوبیت داشته باشند و برای محمد - صلی الله علیه و آله و سلم - به نبوت، و برای جانشینانش به ولایت.

و بندگانت را خبر دادی به آنچه امت او با حسین بن علی - علیهماالسلام - پس از پیامبرشان خواهند كرد. و تو به حسین وعده دادی كه به دنیایش برگردانی تا خود از قاتلانش انتقام بگیرد، پس حاجت من ای پروردگارم؛ این است كه مرا به دنیا برگردانی تا خود از قاتلانم انتقام بگیرم، همان طور كه حسین - علیه السلام - را برمی گردانی.

خدا به اسماعیل بن حزقیل چنین وعده ای داد، پس خدا او را با حسین بن علی - علیهماالسلام - به دنیا برمی گرداند. [2] .


[1] سوره ي مريم آيه ي 54.

[2] بحارالأنوار: ج 53 ص 105 ح 132.